Abstract


To support the development of fine motor skills, it needs to be stimulated in the right way or strategy. One of the media that can be used to stimulate fine motor skills is an educational game tool by forming patterns based on the maze media. Objective this study examines the effect of the implementation of educative game tools on 4-5 years old toddlers' fine motor skill development in Al-Rizki Tangerang Kindergarten. This study uses a Quasi-Experimental method with the type of One Group Pre-test and Post-test. The population was all 4-5 years old toddlers, with a total sample of 30 toddlers. This study uses an instrument or research tool in the form of an observation sheet. Data analysis was carried out through a paired-sample t-test. The results of the t-test show the p-value (0.000) less than 0.05 so the decision taken is to accept Ha; there is the effect of the implementation of educative game tools on 4-5 years old toddlers fine motor skill development in Al-Rizki Tangerang Kindergarten. There is the effect of the implementation of educative game tools on 4-5 years old toddlers' fine motor skill development in Al-Rizki Tangerang Kindergarten.

 

Abstrack: Untuk menunjang pengembangan keterampilan motorik halus perlu distimulasi dengan cara atau strategi yang tepat. Salah satu media yang dapat digunakan dalam menstimulasi keterampilan motorik halus adalah alat permainan edukatif dengan cara membentuk pola berdasarkan media maze. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pemberian alat permainan edukatif terhadap perkembangan motorik halus balita usia 4-5 tahun di TK Al-Rizqi Tangerang. Penelitian ini menggunakan metode Quasi Experimental dengan jenis One Group Pre-test and Post-test. Populasi penelitian iniadalah seluruh anak usia 4-5 tahun, dengan jumlah sampel sebanyak 30 anak. Penelitian ini menggunakan instrumen atau alat penelitian berupa lembar obrsevasi. Analisis data dilakukan melalui uji t paired-sample. Hasil uji t menunjukkan nilai p (0,000) kurang dari 0,05 sehingga keputusan yang diambil adalah menerima Ha, ada pengaruh pemberian alat permainan edukatif terhadap perkembangan motorik halus balita usia 4-5 tahun di TK Al-Rizqi Tangerang. Ada pengaruh pemberian alat permainan edukatif terhadap perkembangan motorik halus balita usia 4-5 tahun di TK Al-Rizqi Tangerang.


Keywords


Game; Educative; Fine Motoric Skill